podatki lokalne, opłaty lokalne, podatek od nieruchomości, podatek rolny
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 19 (774) z dnia 1.07.2012

Nieaktualna ewidencja a podatki lokalne

Czy w każdym przypadku dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków są wiążące dla organu podatkowego przy wymierzaniu podatku od nieruchomości lub rolnego?

Podstawę wymiaru podatków lokalnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków (katastrze nieruchomości), który jest jednolitym dla kraju, systematycznie aktualizowanym zbiorem informacji o gruntach, budynkach i lokalach, ich właścicielach oraz o innych osobach fizycznych lub prawnych władających tymi gruntami, budynkami i lokalami (art. 2 pkt 8 i art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne - Dz. U. z 2010 r. nr 193, poz. 1287 ze zm.). Od ewidencji gruntów i budynków odróżnić należy ewidencję podatkową nieruchomości w systemie informatycznym, o której mowa w art. 7a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. nr 95, poz. 613 ze zm.). Różnica pomiędzy obydwoma ewidencjami sprowadza się do tego, że pierwsza z nich stanowi podstawę do wydawania decyzji podatkowych, a druga ma ułatwiać weryfikację poprawności płacenia podatków. Ilekroć między ewidencjami powstanie niezgodność, miarodajne będą dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków (patrz wyrok WSA z 26 stycznia 2012 r., sygn. akt I SA/Wr 1641/11; CBOSA - orzeczenie nieprawomocne).

Zgodnie z utrwalonym poglądem doktryny i orzecznictwa, ewidencja gruntów i budynków stanowi urzędowe źródło informacji faktycznych wykorzystywanych w postępowaniach podatkowych, i w przypadku, gdy dane podawane przez podatnika są niezgodne z danymi wynikającymi z ewidencji, rozstrzygające znaczenie dla opodatkowania gruntów winny mieć zapisy wynikające z ewidencji, nawet jeżeli te zapisy są niezgodne z rzeczywistością.

Dane zawarte w ewidencji mają walor dokumentu urzędowego, o którym mowa w art. 194 Ordynacji podatkowej. Stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Strona kwestionująca dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków powinna zatem wystąpić o ich korektę w trybie określonym w ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne do organu prowadzącego ewidencję (starosta). Danych ewidencji nie może zmienić organ podatkowy ani czynić własnych ustaleń, które byłyby sprzeczne z tymi danymi.

Ponieważ art. 194 § 3 O.p. nie wyklucza możliwości przeprowadzenia dowodu przeciwko dokumentowi urzędowemu, rodzi się pytanie, czy i w jakich okolicznościach dopuszczalny jest przeciwdowód w stosunku do danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków. W tej kwestii orzecznictwo jest niejednolite. Dominuje w nim stanowisko, że ewidencja ma charakter wiążący i rozstrzygający co do wszystkich zawartych w niej danych dotyczących podmiotu, określenia przedmiotu opodatkowania, zaliczenia do właściwej stawki podatkowej, jak i objęcia określonych gruntów zwolnieniem od opodatkowania. W tej sytuacji brak jest pola do przeprowadzenia przeciwdowodu (patrz wyrok WSA z 30 października 2007 r., sygn. akt I SA/Wr 819/07; CBOSA - orzeczenie prawomocne). Ewentualne skorzystanie z tej możliwości (przeciwdowodu) wymagałoby wszakże - co jest oczywiste - zaktualizowania lub sprostowania odpowiedniego wpisu (wyrok WSA z 21 lutego 2012 r., sygn. akt I SA/Gd 1164/11; CBOSA - orzeczenie nieprawomocne).

Jednak zdaniem niektórych sądów, w wyjątkowych przypadkach dane z ewidencji gruntów mogą być zastąpione danymi wynikającymi z innego dokumentu urzędowego, zawierającego aktualne informacje dotyczące przedmiotu opodatkowania lub podatnika (patrz wyrok WSA z 2 lutego 2012 r., sygn. akt III SA/Po 758/11 i z 24 listopada 2006 r., sygn. akt III SA/Wa 2394/06; CBOSA - orzeczenia prawomocne).

W pierwszym rzędzie innym dokumentem urzędowym może być wypis z księgi wieczystej. W przypadku sprzeczności danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków z danymi ujawnionymi w dziale II księgi wieczystej nieruchomości, pierwszeństwo mają wpisy wieczystoksięgowe (patrz wyroki NSA z 11 września 2007 r., sygn. akt II FSK 958/06, z 23 stycznia 2009 r., sygn. akt II FSK 1475/07 i wyroki WSA z 9 marca 2011 r., sygn. akt I SA/Gl 1040/10 i z 14 grudnia 2010 r., sygn. akt I SA/Gl 838/10; CBOSA - orzeczenia prawomocne).

Drugim dokumentem urzędowym, którego dane powinien wziąć pod uwagę w postępowaniu wymiarowym organ podatkowy, jest akt notarialny, "(...) z którego wynika, że inna osoba jest właścicielem danej działki gruntu, czy też udziału w danej działce gruntu, bądź też udział ten jest inny. W takiej sytuacji organ podatkowy powinien uwzględnić dane wynikające z aktu notarialnego, chociaż są one sprzeczne z danymi z ewidencji. Jak już jednak zaznaczono, akt notarialny musi zawierać dane, które są aktualne, które nie znalazły jeszcze odzwierciedlenia w ewidencji (...)" (wyrok WSA z 28 stycznia 2010 r., sygn. akt I SA/Ol 602/09 - orzeczenie prawomocne). Podobnie orzeczono w wyrokach WSA z 24 września 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 968/07 i NSA z 18 maja 1994 r., sygn. akt III SA 1685/93; CBOSA - orzeczenia prawomocne).

Jeszcze innym dokumentem urzędowym, który zdaniem sądu może uwzględnić organ podatkowy w postępowaniu podatkowym, jest prawomocna decyzja administracyjna. Jak orzekł WSA w wyroku z 13 stycznia 2012 r., sygn. akt I SA/Wr 1666/11; CBOSA (orzeczenie prawomocne):

"(...) odnośnie znaczenia procesu rekultywacji w stosowaniu prawa podatkowego trzeba podkreślić, że nawet w przypadku niezgodności między aktualnym charakterem gruntów a danymi widniejącymi w ewidencji gruntów i budynków, decyzja o zakończeniu rekultywacji niejako "aktualizuje" zapisy ewidencji gruntów dotyczące ich oznaczenia, na co zezwala art. 194 § 3 O.p. (por.: E. Etel, S. Presnarowicz, G. Dudar) (...)."

Również decyzje, które określają wyłączenie gruntu na cele inne niż rolnicze w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2008 r. nr 193, poz. 1194 ze zm.), mogą stanowić przeciwdowód treści zapisów w ewidencji gruntów i budynków. Ponieważ decyzje wydawane w ww. trybie władczo rozstrzygają o zmianach właścicieli figurujących w ewidencji gruntów i budynków, to w przypadku, gdy organ administracji publicznej, skutkiem swej bezczynności, nie dokona stosownej zmiany w ewidencji, organ podatkowy nie powinien powoływać się na dane z ewidencji, lecz winien uwzględnić dane co do osoby właściciela nieruchomości wynikające z decyzji administracyjnej (patrz wyrok NSA z 28 lutego 2012 r., sygn. akt II FSK 1646/10; CBOSA - orzeczenie prawomocne).

Wydaje się, że podobnie należy postępować, gdy dojdzie do zmiany właściciela nieruchomości w wyniku postępowania sądowego innego niż wieczystoksięgowe. Prawomocny wyrok, a nie zdezaktualizowane, lecz niezmienione dane w ewidencji, powinny być dla organu podatkowego podstawą określenia podmiotu, na którym ciąży obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości, rolnym lub leśnym.

www.PodatkiLokalne.pl:

 Więcej na stronie www.PoradyPodatkowe.pl - sprawdź!
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Terminarz

grudzień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
15
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Przepisy prawne

Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.