Gazeta Podatkowa nr 29 (1591) z dnia 11.04.2019
Stawka podatku od nieruchomości w likwidowanej firmie
Posiadam wpis w CEIDG. W najbliższym czasie ogłoszona zostanie upadłość likwidacyjna mojej firmy. Kto wówczas będzie opłacać podatek od nieruchomości? Jaka stawka podatku będzie miała zastosowanie?
Zasadą jest, że podatek od nieruchomości naliczony z zastosowaniem stawki najwyższej należy odprowadzać w przypadku gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania ich w ewidencji gruntów i budynków, a także od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.
Z chwilą wydania postanowienia o ogłoszeniu upadłości Czytelnik jako przedsiębiorca nie utraci statusu przedsiębiorcy. Skutkiem ogłoszenia upadłości będzie utrata zarządu nad majątkiem, jednak upadły nie utraci ani zdolności prawnej, ani zdolności do czynności prawnych. Tak wynika z art. 185 ust. 2 Prawa upadłościowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 2344 ze zm.). Zatem Czytelnik utraci zarząd majątkiem firmy na rzecz syndyka, który w imieniu upadłego podejmie określone czynności, m.in. będzie zarządzał przedmiotem opodatkowania - gruntami, budynkami i budowlami wchodzącymi w skład masy upadłościowej. Syndyk dokonywać będzie czynności na rachunek upadłego, lecz w imieniu własnym. Czytelnik będący w upadłości będzie zatem reprezentowany przez syndyka. To on nadal będzie właścicielem masy upadłości, a nie syndyk. Oznacza to, że podatnikiem podatku od nieruchomości będzie cały czas upadły Czytelnik. Syndyk co najwyżej może pełnić funkcję płatnika tego podatku. Regulować go należy z zastosowaniem stawki najwyższej.
Ustanie bytu prawnego przedsiębiorcy następuje dopiero z chwilą jego wykreślenia z właściwego rejestru. Wtedy też dopiero można mówić o trwałym zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej.
Potwierdzenie takiego stanowiska znajdziemy w orzecznictwie sądowym. WSA w Opolu w wyroku z dnia 7 grudnia 2018 r., sygn. akt I SA/Op 326/18, orzekł, że ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację majątku nie oznacza konieczności natychmiastowego zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej w ramach przedsiębiorstwa dłużnika. Co więcej, fakt ogłoszenia upadłości nie spowoduje również utraty przez upadłego posiadania nieruchomości, co do których przysługuje mu prawo własności lub prawo użytkowania wieczystego, z tym że zarząd nad tymi przedmiotami opodatkowania przysługuje wtedy syndykowi. To on, w czasie trwania postępowania upadłościowego, jest odpowiedzialny za realizację obowiązków płatnika i podatnika przez upadłego przedsiębiorcę. Zatem pomimo ogłoszenia upadłości likwidacyjnej grunty i budynki oraz budowle jako będące w posiadaniu przedsiębiorcy są nadal związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
www.PodatkiLokalne.pl:
Więcej na stronie www.PoradyPodatkowe.pl - sprawdź! | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.12.2024 (piątek)
27.12.2024 (piątek)
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|