Gazeta Podatkowa nr 18 (1580) z dnia 4.03.2019
Ponowne dopuszczenie pojazdu do ruchu a powstanie zobowiązania podatkowego
Dokonaliśmy czasowego wycofania z ruchu dwóch samochodów dostawczych. Termin wycofania upłynął pod koniec 2018 r. Dopiero w marcu br. odbierzemy dowody rejestracyjne tych pojazdów i ich tablice. Od kiedy ponownie powstanie obowiązek w zakresie opłacania podatku od środków transportowych?
Samochód może zostać wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może być przedłużony, jednak łączny czas wycofania nie może przekraczać 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu. Po upływie okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu organ rejestrujący, na pisemny wniosek właściciela pojazdu oraz po dołączeniu decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, zwraca właścicielowi dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne.
Zasadniczo obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego - od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty. Z tym że obowiązek ten aktualizuje się również od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został dopuszczony ponownie do ruchu po upływie okresu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu. Tak stanowi art. 9 ust. 4a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1445 ze zm.).
W świetle powyższego jako datę ponownego dopuszczenia do ruchu traktować należy pierwszy dzień, w którym Czytelnicy mogli odebrać dowód i tablice rejestracyjne swoich pojazdów. Zatem w rozpatrywanym przypadku obowiązek podatkowy zaktualizował się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przypadał ten dzień. W tym przypadku bez znaczenia pozostaje fakt, że Czytelnicy nie odebrali dokumentów i tablic.
Potwierdzenie tego można znaleźć m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 22 listopada 2017 r., sygn. akt I SA/Sz 658/17. WSA uznał w nim, że datą ponownego dopuszczenia pojazdu do ruchu jest pierwszy dzień, w którym właściciel może odebrać w siedzibie organu rejestrującego dowód i tablice. Od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przypada ten dzień, bez względu na to, czy właściciel stawił się w starostwie i odebrał dokumenty, w stosunku do danego pojazdu, powstaje obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych. Fakt nieodebrania z depozytu dowodu rejestracyjnego i tablic nie ma wpływu na datę ponownego powstania obowiązku podatkowego w omawianym podatku. Data ponownego dopuszczenia pojazdu do ruchu jest więc tożsama z datą wygaśnięcia decyzji o czasowym wycofaniu, która wynika z samej decyzji.
www.PodatkiLokalne.pl:
Więcej na stronie www.PoradyPodatkowe.pl - sprawdź! | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.12.2024 (piątek)
27.12.2024 (piątek)
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|